Viikko 4

Viikko 4 (19.3.-25.3.)

Malta ei ole Malta ilman Maltan koiraa. He ovat alunperin jalostettu rottakoiriksi. Tässä Mira 4v.

Viikonloppuna vierailimme Popeye Villagessa (Kippari-Kalle kylä), joka elokuvan lavastekylä. Siellä kuvattiin 1980 Kippari-Kalle elokuva, jonka pääosassa oli Robin Williams. Bussimatkalla näimme paljon Maltan maaseutua, jossa maanviljelijät olivat jo kevätpuuhissa mm. salaatin, mansikankasvatus ja viljan viljelyä. Joissakin paikoissa näkyi viiniköynöksissä jo vihreää ja pelloilla kukkivat unikot.

Lauantai oli Saint Josephin Pyhäpäivä, kansallinen vapaapäivä,  jolloin suurin osa kaupoista oli kiinni. Kirkonkellojen sointi oli lähes jatkuvaa. Maltalla on kirkkoja niin paljon, jos joka päivä kävisi yhdessä kirkossa, niin siihen menisi yli vuosi.

Illalla menimme syömään Cockney´s kalaravintolaan Valettan vanhaan kaupunkiin.

Suunnittelimme Smartcaren asukkaille kolmena päivänä tapahtumia, joissa aiheena oli Suomi ja suomalaisuus. Toteutimme ne maanantai-keskiviikko. Maanantaimme askartelimme yhdessä Suomenlippuja ja paperisia lumihiutaleita sekä samalla kuunneltiin suomalaista musiikkia.

Tiistaina vierailimme kaikissa kerroksissa hissiauloissa, joissa ihmiset istuvat seurustelemassa. Soitimme suomalaisia valsseja ja tanssimme. Tanyan avustuksella asukkaat esittivät meille maltalaisia lauluja. Tilaisuus oli menestys ja asukkaat nauttivat tanssimisesta ja musiikista täysin rinnoin. Jokainen osallistui mahdollisuksiensa mukaan esim. pyörätuolitanssi, käsien heijaus musiikin tahdissa, rytmin mukaan taputtaminen ja laulaminen. Myös talon vanhimmat 102 vuotiaat rouvat osallistuvat. Asukkaiden riemu ja ilo, joka heidän kasvoiltaan kuvastui jää meille mieleen ja sieluun lopun elämäämme.

Josephine ja Helena tanssivat Kultaista nuoruutta.

Theresa tanssii pyörätuolissaan ja neloskerroksen ihmiset odottamassa tanssin alkua.

Carlo ja Tanyan etualalla

Keskiviikkona viemme Sarin paistamat pullapitkot ruokasalin emännälle, joka viipaloi pullat tarjottavaksi asukkaille päiväkahvi / teen kanssa. Olimme valmistelleet myös valokuvaesityksen Suomen luonnosta ja vuodenajoista, mutta teknisten ongelmien vuoksi esittäminen ei onnistunut. Sen sijaan asukkaiden pyynnöstä tanssimme suomalaisen ja maltalaisen musiikin tahdissa aktiviteettitilassa.

Keskiviikko oli viimeinen harjoittelupäivämme Smartcaressa. Päivän lopuksi kävimme viemässä kaikkiin kerroksiin Suomi-aiheiset kortit ja hyvästelemässä asukkaat sekä henkilökunnan. Johtaja Natalie oli arvoinut kokonaisuutena työharjoittelumme ja saimme kaikki arvosanaksi kiitettävän. Ulko-oven sulkeuduttua hämmästelimme Smarcaren ulkopuolella, että kuinka nopeasti aikamme onkaan kulunut Maltalla.

Kävimme Easy Job Brigen toimistolla tapaamassa yhteyshenkilöämme Alessandraa. Keskustelimme työharjoittelun sujumisesta ja saimme diplomit. Samalla sovimme kuljetuksesta lentokentälle perjantai aamuksi ja kävimme palautekeskustelun.

Meitä on hämmästyttänyt monet kerrat tämän maan kansalaisten ylenpalttinen ystävällisyys, jota olemme saaneet osaksemme esim. eräskin bussinkuljettaja poikkesi reitiltään ja vei meidät oikealle pysäkille vaikka hänellä oli kiire. Tai ne kerrat, kun olemme ihmetelleet jotain ja meitä on neuvottu ystävällisesti.

Ehdottomana huippuhetkenä ovat olleet Gwangin tekemät ruuat. 😋😋😋

Työharjoittelu herätti monenlaisia tunteita välillä epätoivoakin, mutta koimme suurena voimavarana sen, että olimme kolmestaan. Pystyimme purkamaan tunteitamme ja olemaan toisillemme tukena.

Jäämme kaipamaan niitä kaikkia ihania Smartcaren asukkaita, jotka yksinkertaisesti jäävät sydämiimme herttaisina, aitoina, tunteitaan näyttävinä ja arvokkaina ikäihmisinä.

Toivomme, että työntekijöillä on mahdollisuus jatkossa koulutukseen, jossa he voivat oppia asukkaiden omatoimisuutta tukevaa ja kuntouttavaa työotetta. Toivomme, että Smartcaren laajennuksen myötä asukkaille tulee mahdollisuus ulkoiluun ja monenlaiseen aktiviteetteihin laajemmin kuin nyt.

Viikkojen aikana olemme havainneet, että ruoka edullisempaan kuin Suomessa. Erityisesti vihannekset ja hedelmät ovat maukkaita ja edullisia. Lihatiskeillä ja kalakaupoissa on valtavat valikoimat, siististi ja kauniisti esillä.

Olemme kulkeneet vapaa-aikana lähes saaret ympäriinsä bussilla, joka on erittäin edullinen ja toimiva tapa. Bussit kulkevat säteettäin ja lähes kaikkien bussien päätepysäkki on Valletta.

Torstaina pakkasimme matkalaukkuja ja ihmettelimme kuinka paljon tavaraa ja tuliaisia onkaan kotiin vietävänä. Matkalaukun paino lähentelee hyvinkin 30 kg:n painorajaa.

Paluumatka alkaa perjantai aamuna klo 6.00 Marion kuskatessa meidät Maltan lentokentälle. Siitä lentomatkamme alkaa Istanbulin kautta Helsinkiin. Kotimaahan saavumme noin klo 18.00 jälkeen. Helsinki-Vantaan lentokentältä lähdemme kotimatkalle Savoa kohti kolmestaan yhdessä Sarin miehen kyydissä. Meistä kaikista on mukavaa palata kotiin monta kokemusta rikkaampana. Tämän matkan jälkeen osaamme arvostaa ja kiitollisia siitä mitä meillä on.

Kiitämme teitä kaikkia tästä yhteisestä matkasta ja mielenkiinnosta blogiamme kohtaan.

Tärkein oppimamme hokema työharjoittelusta oli; SIT AND RELAX 😉

1. Kiitos hienosta työharjoittelu - ja reissukuvauksista 🙂. Rohkeasti laitatte itsenne likoon. Vaikka yhteistä kieltä ei välttämättä ole, yhteys ihmisiin löytyy musiikin, lähellä ja yhdessä olon kautta.
    Lämpimät terveiset kaikille 🙂 Armilta

1. Kiitos mielenkiinnosta. Ja juuri näin, musiikki yhdistää yli rajojen ☺️

2. Olipas kiva blogi. Mukava lukea reissusta. Tulkaahan ladyt turvallisesti kotiin. Terkkuja myös kyytimies Jounille.

1. Kiitos, turvallisesti tullaan ja kiitos terkuista 😚

3. Kiitos taas hyvästä ja mielenkiintoisesta blogista. Hyvin avautuu kokemuksenne työnteosta ja vapaa-ajan vietosta Maltalla. Suomi- teema tapahtumissa ihana monia aisteja helliviä ohjelma 🤗 Onnea teille kaikille tästä suorituksesta ja diplomeista, jotka olette ansainneet💐🥂 Turvallista kotimatkaa ja tervetuloa kotiin🥰 ps. Paavo maltankoira täältä suomesta on sitä mieltä että Mira on söpöin Maltalainen🤩

1. Kiitos kommenteista ja mekin olemme samaa mieltä, että Suomi päivät olivat onnistuneet.
      Paavolle tosiaan oli ollut rotunainen seuraa😉